Bardzo często, zwłaszcza wieczorami mam zimne stopy. Czy można coś na to poradzić.

Jeśli ktoś musi zakładać skarpetki, kładąc się do łóżka nawet latem, powinien wypróbować dobry zestaw substancji mineralnych zawierający jod (przyjmuje się go dwa razy dziennie), a także tabletki z wodorostów. Zimne stopy mogą być związane z faktem, że tarczyca nie wytwarza dostatecznej ilości tyroksyny. Niacyna i witamina E dodatkowo wspomogą krążenie. Dobroczynny wpływ może mieć wyciąg z miłorzębu japońskiego (ginkgo biloba) – 60 mg 1-3 razy dziennie.

Jestem trzydziestopięcioletnią kobietą i codziennie trenuję. Wiem, że potrzebuję więcej pewnych składników niż „zwykli” ludzie. Ale jakie to składniki?

Są to: witamina A, witamina B6, witamina C; wapń ( dla jak najlepszego wykorzystania białek), magnez (tracony przy poceniu się i niezwykle ważny dla relaksacji mięśni) i aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych „BCAA”(w procesach naprawczych i rekonstrukcji). Dla utrzymania potrzebnej energii podczas treningu pewne pokarmy są lepsze od innych. Na przykład: soja jest lepsza niż groszek, makaron z mąki z pełnego przemiału lepszy niż biały, buraki lepsze od marchewki, grejpfrut lepszy od pomarańczy, jabłek czy bananów.

Czy ludzie starsi są narażeni na jakieś szczególne deficyty witaminowe?

W zasadzie tak. Pomijając fakt, że przyjmują oni więcej leków niż inne grupy wiekowe, cierpią zwykle na subkliniczne niedobory pokarmowe z powodu stylu życia i niewielkich ilości właściwych substancji odżywczych docierających do organizmu. Jest to spowodowane złym wchłanianiem w jelitach, utratą zębów, samotnością i innymi problemami społecznymi.

Najbardziej powszechnymi niedoborami pokarmowymi są: deficyt kwasu foliowego, wapnia, witaminy B12, witaminy C i witaminy. Poza tym, ponieważ osoby starsze mają skłonność do regularnego przyjmowania środków przeczyszczających, tracą duże ilości witamin A, D, E i K oraz wapnia i potasu.

W zasadzie tak. Pomijając fakt, że przyjmują oni więcej leków niż inne grupy wiekowe, cierpią zwykle na subkliniczne niedobory pokarmowe z powodu stylu życia i niewielkich ilości właściwych substancji odżywczych docierających do organizmu. Jest to spowodowane złym wchłanianiem w jelitach, utratą zębów, samotnością i innymi problemami społecznymi.

Najbardziej powszechnymi niedoborami pokarmowymi są: deficyt kwasu foliowego, wapnia, witaminy B12, witaminy C i witaminy. Poza tym, ponieważ osoby starsze mają skłonność do regularnego przyjmowania środków przeczyszczających, tracą duże ilości witamin A, D, E i K oraz wapnia i potasu.

Opryszczka, czy jest na to jakaś rada ?

Niewiele jest równie przykrych dolegliwości jak opryszczka. Najlepszym lekiem typu suplementacji, jaki odkryłem, jest następujący schemat: Lactobacillus acidophilus, trzy kapsułki trzy razy dziennie, witamina E w formie olejku, 28 000 IU, stosowana bezpośrednio na zmienione miejsce, lizyna, 3 g (3000 mg) dziennie (w dawkach podzielonych) między posiłkami (z wodą lub sokiem – nie z białkiem). Jako profilaktyka: lizyna, 500 mg dziennie (z wodą lub sokiem – nie z białkiem), witamina C, 1000 mg rano i wieczorem.

Co to jest mleczko pszczele?. Czym różni się od propolisu?

Propolis powstaje podczas wytwarzania miodu, a mleczko pszczele to bogata w składniki odżywcze wydzielina robotnic. Mleczko pszczele zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, a także witaminy A, C, D, E, kompleks grupy B (b12) i pierwiastki (wapń, miedz, żelazo, fosfor, potas, krzem i siarkę)

Czy to prawda że oliwa z oliwek obniża poziom cholesterolu ?.

Bogata w jednonienasycone tłuszcze oliwa z oliwek zyskała jakiś czas temu rozgłos jako środek obniżający poziom “złego” cholesterolu, LDL, natomiast nie wpływa na “dobry” cholesterol, HDL. Badania wykazały, że ludzie stosujący suplementacje ekstraktami z oliwek rzadziej chorowali na serce od ludzi spożywających inne rodzaje tłuszczów. Dietetycy oraz specjaliści d/s żywienia, aby zapobiec chorobom serca sugerują zmniejszyć dzienne spożycie kalorii do 30% całodziennego spożycia, z tej zaś 10-15 procent powinny być spożywane w postaci tłuszczów jednonienasyconych czyli np: oliwy z oliwek. Sugerujemy aby dziennie stosować 1-2 łyżeczki oliwy z oliwek lub suplementacje ekstraktami z tego drzewa.